Hoe bepaal ik mijn zzp uurtarief?
Een hot topic natuurlijk. Je wilt jezelf niet uit de markt prijzen, maar je wil zeker niet te goedkoop zijn. Er wordt op internet al veel geschreven over het bepalen van je uurtarief. Met allen een nét iets andere invalshoek (vaak financieel zoals bijvoorbeeld de rekentool van KvK). In deze blog geven we praktische tips bij het bepalen van je uurtarief. In ons optiek is een eerlijk uurtarief hetgeen jij en je opdrachtgever moet nastreven. Voor kwaliteit betaalt men, zonder het vel over elkaars neus te trekken. Zo bepaal je je tarief in een krappe arbeidsmarkt zonder dat je jezelf buitenspel zet:
- Bereken wat je minimaal nodig hebt om rond te komen (kostprijsplus methode);
- Raadpleeg zzp’ers die een vergelijkbare opdracht uitvoeren;
- Waardeer ook de “zachte” opbrengst en/of kosten van de opdracht;
Een eerlijk uurtarief is een marktconform uurtarief waarbij de zzp’er diens bedrijf op een duurzame manier kan voortzetten en waarbij een opdrachtgever niet teveel betaalt.
1. Bereken wat je minimaal nodig hebt om rond te komen
Eigenlijk spreekt de eerste tip voor zich. Jouw eigen adviseur, een huishoudboekje, een online rekentool of jouw persoonlijke Fellow kan je helpen met het bepalen van jouw kostprijs. Die kostprijs is opgebouwd uit jouw vaste lasten (privékosten) en ondernemerskosten (zakelijke kosten zoals huur van een bedrijfsruimte, energiekosten en verzekeringen). Vergeet bij het bepalen van jouw kostprijs niet om rekening te houden met onder meer het urencriterium, het recht op eventuele startersaftrek en het betalen van de omzetbelasting.
Door bovengenoemde kosten in kaart te brengen ontstaat een kostprijs: hetgeen je nodig hebt om minimaal rond te komen. Vervolgens bepaal je jouw marge waarbij je rekening houdt met: 1) opleidingen en trainingen te volgen; 2) financiële middelen die je nodig hebt, wanneer je even geen opdracht hebt en; 3) ander soortige investeringen zoals het ontwikkelen of bijwerken van je website, het uitbesteden van de boekhouding en dergelijke. Ook is het voor veel zzp’ers wenselijk om de oudedagsvoorziening hierin mee te nemen. Zo investeer je nu al, voor later.
2. Raadpleeg zzp’ers die een vergelijkbare opdracht uitvoeren
Het is raadzaam om gelijkgestemden te vragen naar hun uurtarief. Spannend om dit te vragen? Ja, dat wel. Het is wellicht eenvoudiger om te vragen naar een tariefrange, dan naar een exact getal. Probeer het eens, een reactie is per definitie waardevol. Drie inzichten van gelijkgestemden en hun onderbouwing levert een schat aan waardevolle informatie op. Deze informatie kun jij gebruiken bij het bepalen van jouw tarief. Schat in hoe jouw kennis, ervaring en vaardigheden zich verhoudt tot deze van de zzp’er van wie je de informatie hebt ontvangen.
3. Waardeer ook de “zachte” opbrengst en/of kosten van de opdracht
De “ideale” inhuuropdracht bestaat niet alleen uit een mooi uurtarief. Er zijn diverse factoren die een opdracht erg waardevol maakt. Bepaal wat voor jou de ideale opdracht is – vooral qua “zachte” opbrengsten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan het type opdrachtgever, de duur van de opdracht, de reisafstand- en tijd, het uurtarief, het aantal uren per week en de technieken en/of tooling die worden gebruikt. Ter illustratie: een opdracht die minder goed betaalt, wel om de hoek is én waarbij je met state-of-the-art tooling werkt, kan meer waarde hebben dan een opdracht die beter betaalt met een grote reisafstand en minder uitdagende werkzaamheden. Weeg deze factoren dus ook mee bij het bepalen van je uurtarief.
Er zijn natuurlijk meer praktische tips te bedenken zoals: “bedenk uit welk ander aanbod de opdrachtgever kan kiezen” en “bekijk vaste vacatures van opdrachtgever”. Wil je hier meer over weten neem dan eens contact met ons op.
Voor elke zzp’er geldt: ga voor een eerlijk, duurzaam en doordacht uurtarief. Baseer je uurtarief tenminste op: jouw vaste lasten, de ervaringen van zzp’ers die een vergelijkbare opdracht uitvoeren en vergeet niet de “zachtere” kant van een opdracht op waarde in te schatten!